Stutie, Sri Lanka! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Kimber en Frank - WaarBenJij.nu Stutie, Sri Lanka! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Kimber en Frank - WaarBenJij.nu

Stutie, Sri Lanka!

Door: Kimber en Frank

Blijf op de hoogte en volg Kimber en Frank

02 Maart 2015 | Sri Lanka, Colombo

Hoi allemaal!

Na een voortvarende vlucht met Emirates kwamen we zaterdagochtend om 08.30 lokale tijd aan op Sri Lanka. Jullie lagen toen nog op een oor, aangezien het in Nederland toen pas 04.00 was. De start van onze reis was typisch op zijn "Frank en Kimbers." Op het vliegveld pinden we geld. We dachten dat 500 roepie genoeg zou zijn en haalden dit bedrag tevreden uit de automaat. Pas toen we bij de automaat wegliepen en we medetoeristen over het pinnen van 15.000 roepie hoorden praten beseften we ons dat we slechts 3 euro gepind hadden... Nu is Sri Lanka heel goedkoop, maar zelfs hier kom je niet ver met 3 euro ;). We geven ons slaapgebrek maar de schuld van deze grappige misser.

Nadat we onze 3 euro aangevuld hadden tot zo'n 40 euro zagen we dat er netjes een chauffeur met een bordje "Kimer Kox" stond te wachten. Close enough en dus stapten we vermoeid en dankbaar zijn taxi in. Al op weg naar Colombo begon Frank zijn. Sinhala (Sri Lankaanse taal) te oefenen, wat later op de dag, toen we Pettah market bezochten, goed van pas kwam. Pettah is een echte volksmarkt waar je werkelijk alles kunt kopen. Wat dacht je van een straat vol feestslingerwinkels bijvoorbeeld. Tja, je zou toch eens zonder komen te zitten.... Aangezien wij momenteel weinig behoefte hebben aan feestslingers, verf, schoenen of aardappels hebben we alle verzoekjes tot aankopen vriendelijk afgeslagen. Dit is voor de mensen hier geen probleem: iedereen zwaait, glimlacht en vraagt waar we vandaan komen. Dat vinden ze nog leuker dan dat je iets van ze koopt. Nog nooit zijn we zo warm en vriendelijk ergens ontvangen als in Sri Lanka!

Een mooi voorbeeld hiervan is ons avontuur van gisteren. We slenterden wat over straat toen we aangesproken werden door een vriendelijke man. Hij maakte een praatje en vertelde toen dat er nu een zondagschool bezig was in de tempel van Boedha, of we daar naartoe wilden. Aangezien we geen concrete plannen hadden stemden we toe. Uiteindelijk heeft deze man ons 2 uur lang per tuktuk de mooiste plaatsen van Colombo laten zien en toen we hem als bedankje mee uit eten wilden nemen zei hij: "nee, ik eet liever met mijn kinderen thuis." Toen het tijd was om de tuktuk te betalen kwamen we er achter dat we geld te kort kwamen (wat is dat toch met ons en Roepies??). We voelden ons zo schuldig en stom toen deze meneer zelf het restbedrag bijlegde, ons nog lunchgeld wilden geven (niet aangenomen!) en ons bedankte voor de leuke ochtend. We stamelden wat bedankjes terug, volledig overdonderd door de goedheid en onbaatzuchtigheid van deze man en toen was hij verdwenen. Dit maakte onze eerste dagen in Sri Lanka meteen onvergetelijk en werkelijk iedereen die op ons pad komt is zo vriendelijk en helpt ons waar ze kunnen. We roepen hier dan ook heel de dag "Stutie!", wat dankjewel betekent. Stutie, Sri Lanka! Voor deze geweldige kennismaking!

• 02 Maart 2015 - 15:51

Carla:

Wat een grappig begin van jullie reis....met 3 euro op pad. :)
    Klinkt allemaal heel goed.
    Geniet ervan.
    Dikke kus mamma.

• 02 Maart 2015 - 16:01

Irene:

Super om te lezen Kimber en Frank.

Het gaat weer een mooi avontuur worden :)

Heel veel plezier!

Heel veel plezier nog!

• 02 Maart 2015 - 16:05

Marlis:

Ha Kimer en Fank!
    Wat fijn om dit te lezen. Heerlijk. T klinkt geweldig. Karma.. jullie krijgen wat je geeft. xx

• 02 Maart 2015 - 21:31

Margot :

Haha, goed verhaal van die €3! Fijn dat het nu al zo leuk is en dat jullie ook leuk contact hebben met de bevolking :)

• 02 Maart 2015 - 23:27

Sonja:

Toch jammer dat jullie het nut van die feestslingers niet helemaal inzien.. Die zouden jullie vakantie toch nog een stuk feestelijker maken

• 04 Maart 2015 - 11:57

Mirja:

Hoi Frank en Kimber,

Grappig om te lezen, en leuk dat je zulke mensen ontmoet. heerlijk om te lezen dat niet alles om geld draait in het leven.
    Nog veel plezier. en ik wacht op het volgende verhaal.

groet Mirja xxxxx