Ninh Binh en Hue - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Kimber en Frank - WaarBenJij.nu Ninh Binh en Hue - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Kimber en Frank - WaarBenJij.nu

Ninh Binh en Hue

Blijf op de hoogte en volg Kimber en Frank

14 September 2013 | Vietnam, Ninh Bình

Lieve allemaal,

We hebben 2 dagen in het zeer regenachtige Ninh Binh doorgebracht. Na de natte scootertocht van dag 1 zijn we in een enorm grote wagen gestapt om ons naar Cuc Phong National Park te laten brengen. Wederom regende het enorm hard en veel waardoor we niet goed wisten wat we uberhaupt in het park konden doen. Bij aankomst gingen we eerst naar het Wildlife rescue center. Hier worden de enorm zeldzame Delacour Lancoer apen opgevangen die door de mensen van het park onderschept worden terwijl men ze illegaal naar China probeert te verschepen. Dit was heel indrukwekkend om te zien en de organisatie zat prachtig in elkaar: in 3 fases met toenemende vrijheid worden de apen uiteindelijk weer vrijgelaten in het nationale park. Daarnaast hebben we ook de schilpaddenopvang bezocht. Deze was ook heel leuk om gezien te hebben, al zijn schildpadden natuurlijk wat minder indrukwekkend dan apen. Na deze centra bezocht te hebben werden we aan het begin van een 6km lang pad recht door de jungle afgezet met de boodschap dat onze chaffeur ons aan de andere kant op zou wachten: Succes jongens!
Ondertussen regende het nog steeds heel hard wat het junglegevoel alleen maar meer versterkte. Af en toe werd het pad geblokkeerd door gevallen bomen of struikgewas waardoor we al onze parcourvaardigheden aan moesten spreken om aan de andere kant te komen. Kimber begon het claustrofobisch te vinden en raakte tegen het einde in paniek: overal jungle zo ver het oog kon reiken. Gelukkig zijn we zonder kleerscheuren binnen 2 uur aan de andere kant gekomen.
Dezelfde avond pakten we de nachttrein naar Hue (centraal Vietnam). In onze coupe zaten twee dodelijk saaie Belgen die ons amper aan durfden te kijken. Tijdens een spelletje zaten ze te fluisteren alsof ze Belgische Defensie taktieken zaten door te spreken in plaats van een simpel potje zeeslag. Al met al zeer leuk gezelschap dus....

Momenteel zijn we dus in Hue, ooit een hoofdstad van Vietnam. Hierdoor zijn hier zeer van Massoleums, tombes en andere prachtige bouwwerken. Helaas heeft de tijd zijn tol geeist en verkeren zeer veel monumentale gronden in bedroevend slechte staat. Er wordt flink gerenoveerd maar wij vragen ons af of sommige dingen nog wel te redden zijn.
Om alle bezienswaardigheden te bezoeken hebben wij, Hollanders als we zijn, vandaag 2 fietsen gehuurd voor maar liefst 2 dollar per dag. Tja, je bent een Nederlander of je bent het niet! Al fietsende zei Frank: "Ik vind dit zo leuk he! Lekker met jou fietsen!" Waarop hij meteen daarna zei: "Shit, ik begin op mijn ouders te lijken!". Maar hij had wel gelijk: het fietsen was hartstikke leuk, ondanks dat we zo'n 5x verkeerd zijn gereden. Toen we Hue uitfietsten werd er zelfs voor ons geklapt door de xe om (bakfiets) fietsers en op het platteland werden we door iedereen begroet en nagekeken alsof we beroemdheden waren.

Dat waren onze avonturen van de afgelopen dagen in een notendop! Nu gaan we lekker het centrum in om een hapje te eten en een cocktailtje te drinken. Oh, dat is ook nog wel het vermelden waard: toeristen komen naar Hue vanwege alle geschiedenis. De binnenstad heeft hier op een zeer vreemde wijze op geanticipeerd: overal staan Vietnamese proppers (lees: meisjes van 1.50 met een verlegen lachje) te flyeren voor gratis cocktails en shotjes in kroegen die open zijn van "5 until the last one passes out".... hm, gevalletje van de plank volledig mis slaan? Wij denken van wel. Ach, we zullen die arme meisjes met hun flyers maar uit de brand helpen en overal een gratis cocktailtje drinken. Iemand moet het toch doen he?

Fijn weekend! (foto's volgen nog, internet werkt niet echt mee)

• 14 September 2013 - 13:08

Carla:

Geweldig verhaal. Ik moet er hartelijk om lachen.
    Toch lief van jullie, dat jullie de mensen daar van hun gratis cocktails verlossen.

Xxxxxxxxxxmama

• 14 September 2013 - 14:13

Margot:

Wat leuk om te lezen weer! Ik val een beetje in herhaling, maar jullie maken ook zoveel toffe dingen mee! Die jungletocht lijkt me naast heel gaaf toch ook wel bijzonder eng inderdaad... Was er wel een soort pad dat jullie konden volgen of moest je het echt helemaal zelf uitzoeken?

Enne, wat het burgerlijke fietsen betreft: je moet je pas echt zorgen gaan maken als jullie allebei dezelfde fiets hebben! (En dan ook nog zo een fietstas allebei aan dezelfde kant van de fiets...)

• 14 September 2013 - 14:19

Marlies:

Die gratis cocktails mogen ze best opsturen hoor ;) als ze er vanaf moeten!
    Is het ondertussen al droog?? Troost je.. hier is het ook nat :)

Pfff en die toch door de jungle! Spannend zeg!

• 14 September 2013 - 15:14

Kristel:

Hahah ik heb weer smakelijk gelachen om jullie leuke verhalen.
    Om in te haken op Margot: en dan moet je ook allebei hetzelfde unisex windjack dragen (mag in een andere kleur).
    Nee jullie zijn nog lang niet burgerlijk hoor; stoer juist door die jungle tocht!
    Wel heel gaaf om die apen daar zo te zien.
    Geniet van de gratis drankjes, het is zonde om al die mensen er maar mee te laten zitten hè.

XX

• 15 September 2013 - 20:03

Yuri:

Dat lijkt me nou eens rustgevend, zo`n tocht door de jungle. Geen gekke beesten meer gezien? Die blijven natuurlijk weg omdat ze van Frank schrikken:).
    Wel lekker afwisselend om na een tocht door de jungle dan weer in een stad terecht te komen. Benbenieuwd naar het volgende verhaal. Ik vind wel dat Frank ook nog een keer een stukje moet schrijven...

Groet

Yuri